onsdag 11. november 2009

Hvilke bilder kan jeg bruke?


Når en legger ut bilder på bloggen, så må en huske at det er noe som heter rettigheter. En kan ikke bare uten forsyne seg, en må forsikre seg om at en ikke krenker den som har rettighetene. Dette gjelder altså når en legger ut bilder på Facebook, på blogg, film på Youtube osv. Jeg har laget en liten film (10 minutter) om jobbing med bilder som ligger her.
Generelt kan man bruke bilder som ligger på Wikipedia, men en bør som hovedregel alltid oppgi hvor en har hentet Wikipediabildet og fotograf hvis det er oppgitt. Ellers er det noe som heter CreativeCommons (CC), og det handler om at f.eks. fotografer ønsker å åpne for at andre skal bruke bildene deres. Når jeg legger ut bilder på Flickr.com, merker jeg bildene mine med en CC-lisens som gjør at andre kan bruke bildene mot at det ikke er for å tjene penger og at jeg ønsker at jeg skal oppgis som fotograf.
Merk at det finnes masse utrolig flotte bilder på Flickr, og en kan jo her også legge ut bilder selv. Men skal en gjenbruke andres Flickr-bilder, må en gå inn på denne siden, og krysse av feltet for Creative Commons. Husk å oppgi fotografen!
For å søke etter ulike typer "objekter" (musikk, bilder osv) en kan bruke, anbefaler jeg at en bruker søkefeltet som ligger her.

Ingen kommentarer: